وویپ چیست؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و مرسوم شدن استفاده از سیستم های وویپ VOIP در ادارات و سازمان‌ها، لزوم استفاده از شبكه های كامپیوتری و بکارگیری سیستم های VOIP روز به روز افزایش می‌یابد. شبكه های كامپیوتری علاوه بر اینكه در تسریع ارتباطات داده‌ای نقش بسیار مهمی بازی می‌كنند، می‌توانند برای بسیاری از كاربردهای غیر داده ای نظیر صدا و ویدئو نیز مورد استفاده قرار گیرند. 
تکنولوژی VOIP عبارت است از تعیین روش هایی که به وسیله آن، انتقال صدا بر روی شبکه IP فراهم می‌شود. VOIP یک روش برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال است که از طریق اینترنت یا اینترانت منتقل می شوند. در واقع روشی که با آن می توان ارتباطات هم زمان به صورت صوت یا تصویر و… را برقرار کرد.
راه اندازی VOIP این امکان را فراهم می‌آورد که مکالمات تلفنی و فکس را در شبکه های داده IP-BASED با کیفیت، قیمت و بازده مناسب انتقال دهیم. انگیزه استفاده از تکنولوژی وویپ و نصب و راه اندازی VOIP، ترکیب شبکه های داده و صوت و کاهش هزینه های مربوط به تماس های تلفنی برای مسافت‌های طولانی می‌باشد.
سرویس VOIP این امکان را میدهد که بدون نیاز به تغییر تلفن ها و فکس های معمولی، مکالمات آنالوگ آنها را به دیجیتال تبدیل کرد و سپس از طریق بستر شبکه های داده آن را انتقال داد.
در روش وویپ، صدا به شکل داده در خواهد آمد و می‌توان به وسیله فشرده سازی حجم ترافیک آن را کاهش داد و در ادامه
از طریق سوئیچ ها و ROUTER های LAN و WAN با استفاده از پروتکل های ویژه، صدا را انتقال داد.

راه اندازی CUC:

در کنار CUCM، برای داشتن IVR و صندوق صوتی نیاز به نصب سرور CUC میباشد. کاربران میتوانند صندوق صوتی خود را از طریق ایمیل، صفحات WEB و یا از طریق تلفن وویپ چک کنند. همچنین MISCALLها نیز برای کاربران ایمیل خواهد شد.

راه اندازی ضبط مکالمات CUCM:

نرم افزار MEDIASENSE برای ضبط مکالمات در کنار CUCM ارائه شده است. توجه داشته باش که فقط مدل های خاصی از IP PHONE های وویپ سیسکو قابلیت ضبط مکالمات را دارند. به طور مثال مدل 7940 ضبط مکالمات ندارد و 7941 ضبط مکالمات دارد.

نرم افزار UCCX:

نرم افزار UCCX در کنار CUCM، برای شرکت هایی نظیر ISPهای بزرگ طراحی شده که نیاز به CALL CENTER دارند. هنگامی که تعداد زیادی تماس ورودی دارید و تعداد اپراتورهای پاسخگو کم است، UCCX میتواند با ایجاد صف تماس و اعلام تعداد افراد منتظر در صف و نظر سنجی و ارسال تماس به سمت CRM، تماس ها را به راحتی مدیریت کند.

نرم افزار EXPRESSWAY:

در صورتی که کاربران خارج از شرکت میخواهند بر روی شبکه اینترنت، بدون برقراری VPN بر روی وویپ تلفن خود SOFTPHONE (نرم افزار JABBER) داشته باشند، نیاز به EXPRESSWAY است. EXPRESSWAY همانند یک فایروال در لبه شبکه، درخواست های REGISTRATION را دریافت و به سمت CUCM ارسال میکند. انجام PORT FORWARDING یا DESTINATION NAT برای PUBLISH کردن CUCM بر روی اینترنت امکانپذیز نیست.

نرم افزار IM&P:

این سرور در کنار CUCM باعث اضافه شدن قابلیت های ارزش افزوده به JABBER میشود. در صورت نداشتن این نرم افزار، کاربران با استفاده از JABBER فقط میتوانند تماس صوتی و تصویری وویپ برقرار کنند. نصب این نرم افزار باعث میشود تا کاربران JABBER بتوانند با یکدیگر CHAT کرده، گروه هایی نظیر گروه های TELEGRAM ایجاد کرده، با یکدیگر فایل SHARE کنند، همانند REMOTE DESKTOP به DESKTOP یکدیگر دست داشته باشند

نرم افزار CMS:

CMS سرور TELEPRESENCE سیسکو است که برای کنفرانس تصویری ارائه شده است. کاربران میتوانند با استفاده از تلفن های دوربیندار، نرم افزار JABBER که بر روی موبایل یا PC نصب شده، یا END POINTهای مخصوص نظیر SX10 یا SX20 که برای اتاق جلسات طراحی شده وارد کنفرانس شوند.

نصب و راه اندازی نرم افزار IMAGICLE:

IMAGICLE دارای چندین ماژول است، کاربردی ترین آنها IMAGICLE BILLY BLUES است که در کنار CUCM، گزارش بسیار خوبی از تماس ها ارائه میکند. کدام کاربر کی، به کجا، و چقدر تماس داشته است. ماژول دیگر آن ضبط مکالمات است که قابلیت های بیشتری نسبت به MEDIA SENSE ارائه میکند. میتوان به مدیر هر بخش دسترسی داد تا بتواند فقط مکالمات ضبط شده کارمندان بخش خود را گوش دهد. شنود آنلاین در MEDIASENSE وجود دارد.